in ,

CARA BUKA AKAUN PENIAGA DI SHOPEE

CARA BUKA AKAUN PENIAGA DI SHOPEE

Berikut merupakan cara-cara untuk membuka akaun peniaga Shopee secara percuma

BACA JUGA: CARA MEMOHON RUMAH MESRA RAKYAT 2021/2022

CARA BUKA AKAUN PENIAGA DI SHOPEE

[DAFTAR AKAUN SHOPEE]

  1. Pergi ke laman web rasmi Shopee 
  2. kik butang Sign Up
  3. masukkan nombor telefon anda yang aktif
  4. akan terpapar di skrin telefon anda kod, masukkan kod tersebut
  5. anda akan menerima kod verification melalui SMS, masukkan Kod tersebut dan klik sahkan
  6. Selesai Sign up, anda perlu menetapkan kata laluan bagi membolehkan anda log masuk akaun shopee anda
  7. Setelah itu, Anda akan diberi username untuk anda gunakan secara auto, anda boleh tukar username akaun anda kepada nama kedai anda atau nama lain

[CARA BUAT AKAUN PENIAGA SHOPEE]

  • klik pada Seller Centre di bahagian kiri atas shopee

cara buka akaun peniaga

  • kemudian, anda perlu membaca dan bersetuju dengan terma dan syarat shopee. tik pada kotak I have read… dan klik Accept

cara buka akaun peniaga

  • masukkan Alamat anda bagi membolehkan pelanggan untuk mengenalpasti lokasi barang yang dihantar atau untuk pelanggan membuat pulangan barang dan bagi maklumat seller
  • Setelah siap isi alamat tekan Confirm

cara buka akaun peniaga

  • Sekarang, anda perlu set Shop Profile anda bagi tujuan pelanggan untuk melihat kedai anda, terdapat beberapa perkara yang anda perlu setkan iaitu:
  1. Set nama kedai yang lebih profesional
  2. upload gambar atau logo kedai anda
  3. isi Shop Description bagi menarik perhatian pelanggan untuk membeli di kedai anda
  4. anda juga boleh upload gambar dan video untuk memasarkan produk anda

cara buka akaun peniaga

  • klik Shipment, kemudian klik Shipping Setting

cara buka akaun peniaga

  • Ringkasnya, anda akan menggunakan Air Waybill (AWB) untuk menghantar dan perlu dicetak. Sesuai untuk item inventori siap pakai. Secara default, Shopee akan menggunakan DHL dan J&T. Untuk pilihan Poslaju dan Ninja Van, anda perlu membuat permohonan sendiri. Jadi di bahagian ini, semuanya automatik. Di samping itu, shipping cost akan ditentukan oleh Shopee dan duit shipping juga akan masuk ke Shopee terus. Bukan melalui anda.
  • Antara pilihan syarikat penghantaran yang ada adalah Pos Laju, DHL eCommerce, Ninja Van, J&T Express, dan City Link Express.

cara buka akaun peniaga

  • Di bahagian ini juga, anda boleh setkan Days to Ship iaitu berapa anggaran hari yang diperlukan untuk barang sampai kepada pelanggan untuk memaklumkan kepada pelanggan.
  • Bagi memudahkan urusan anda, shopee juga mempunyai Thermal Printing iaitu Format Thermal Printer (A6) hanya akan memaparkan label penghantaran (tanpa senarai pek) untuk semua Saluran Logistik yang Disokong oleh Shopee. Nyahaktifkan ini jika anda lebih suka memaparkan label penghantaran & senarai pek bersama.

cara buka akaun peniaga

  • Anda juga boleh link kadKredit/debit anda pada bahagian Bank Accounts sekiranya anda mahu memindahkan wang dari wallet shopee ke bank account anda

[CARA MENAMBAH PRODUK KE KEDAI SHOPEE ANDA]

cara buka akaun peniaga

  • Pada bahagian MyProducts, anda perlu tekan pada Add a New Product untuk memasukkan segala maklumat tentang produk anda.

cara buka akaun peniaga

  • Seterusnya pada bahagian Add a New Product pilih kategori produk anda. Anda tulis nama produk anda dan Shopee akan beri cadangan kepada anda, sekiranya anda tidak pasti. Ataupun pilih sahaja others. Sudah selesai klik Next.
  • Disinilah anda perlu masukkan butiran atau details berkaitan produk anda. Antara yang anda perlu masukkan adalah seperti berikut: Nama produk, Description produk dan hashtag (keyword), Nama brand produk anda, Fungsi, Harga barang, Bilangan stok barang, Variasi barang jika anda (warna, berat, bau dan sebagainya), Masukkan gambar produk banyak-banyak, Berat produk anda, Saiz produk anda, Pilih dan on kan kurier yang anda nak guna untuk pos, Barang anda pre-order atau sebaliknya. dan Kondisi produk.
  • Akhirnya tekan publish dan anda sedia untuk terima pelanggan shopee

 

 

 

 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CARA MEMOHON RUMAH MESRA RAKYAT 2021/2022

CARA MEMOHON RUMAH MESRA RAKYAT 2021/2022

CARA PRINT SCREEN LAPTOP

CARA PRINT SCREEN LAPTOP